lördag 17 mars 2012

Fuskbearnaise

Snabblagad fuskbearnaise


Så, häromdagen skulle vi göra en snabb middag, frugan hade handlat någon ny variant av bearnaise på burk, och eftersom vi äter enligt LCHF för stunden så verkade den faktiskt godkänd. (Näringsmässigt alltså.) Till denna var det tänkt att det skulle serveras kokt broccoli, lövbiff och stekt Halloumi.
Alla ingredienserna plockades fram och burken öppnades för ett smaktest.
Sen stängdes burken igen, och förpassades till papperskorgen. Riktigt vidrig bearnaise-immitation, som smakade mest fadd majonnaise och kemikalier. Så med hungern rivandes i magen och dotterns läggdags runt hörnet så fick det bli en improvisation, och improvisationen höll så bra att den faktiskt har fått en fast position i tillvaron. Jag har gjort den ett par gånger till sen första gången, och nu tänkte jag dela med mig av receptet. Vanligtvis gör jag riktig bearnaise, med reduktion och skirat smör och hela kitet, men det tar för lång tid och är för mycket jobb för en snabb-middag. Och den här varianten är så pass nära den riktiga att jag nog kommer göra den istället framöver. Prova, och misslyckas du så får du skylla på någon annan, för jag misslyckas inte med den. :)

Fuskbearnasie a'la Granfot.
2 port, justera ägg och smör-mängden för fler portioner.

Ingredienser:

  • ½ - 1 tsk Rödvinsvinäger
  • 1 skvätt vatten (om du känner att det behövs. Kanske 1 tsk eller så.)
  • ~2 msk. Finhackad persilja (ICA's frysta funkar utmärkt.)
  • Lite torkad dragon
  • 1 krmVitpeppar
  • Örtsalt (går nog med vanligt också, men jag gillar örtsalt.)
  • 2 äggulor
  • ~100 g. smör, gärna rumsvarmt
  • Cayennepeppar, ytterst lite Curry och om det behövs, Worchestershire sås
Börja med att blanda Persilja, dragon, vinäger, vatten och vitpeppar i en kastrull. 
Vrid på plattan på låg temp (2/9 på min spis.)
Hysta i äggulorna och börja röra, gärna med en ballongvisp, tills det börjar bli majonnäs-konsistens på det hela. (Det tar en stund, men värmer du för hårt eller missar att röra om så får du äggröra med vinäger-smak.)

Nu till kluringen, du får balansera värmen och vispningen lite, så ta av kastrullen från plattan, släng i några klickar smör, tillbaks med kastrullen på plattan och rör tills smöret har smält och blandat sig ordentligt, upprepa tills smöret har gått åt. 
Krydda med mer örtsalt, lite cayenne och Curry i så liten mängd att du får fundera på om du faktiskt öppnade burken.
Smakar det mest ägg och smör så häver du i lite worchestershire sås, smakar det för mycket vinäger så löser du det med mer smör och lite salt (eller så funkar det att nödlösa det med lite Creme Fraiche, det gjorde jag andra gången jag gjorde såsen och tog för mycket vinäger.) 

Prova dig fram, smaka ofta och försök lämna lite till middagen med. :) 
Lycka till!


2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Hej, "Hysta" är slang för kasta/släng, så meningen blir: Släng i äggulorna. Nu är inlägget gammalt men jag försökte skriva med glimten i ögat men receptet används fortfarande så fort det kommer bearnaise på tal och båda mina ungar älskar den med.
      Lycka till!

      Radera